czwartek, 16 lutego 2023

Kafan minibrowser – hit czy kit?


Dzięki anonimowemu (szkoda że anonimowemu, bo nie mogę mu oddać należnej chwały) czytelnikowi komentującemu wpis „Windows XP a Telegram” dostaliśmy link do zmodyfikowanej wersji chińskiej przeglądarki Kafan minibrowser działającej pod Windows XP: http://ostrorog.net/download/MiniBrowser_1.0.0.121_Modified.zip. Oryginalny link już nie działa, pobrany przeze mnie plik wrzuciłem tutaj. Jest to przeniesienie (port) Chromium 87.0 i jako taka przedstawia się użytkownikowi. A dlaczego zmodyfikowana? No cóż: oryginalny instalator jest po chińsku (sprawdziłem), domyślnym językiem jest chiński, wyszukiwarką – Baidu, strona domowa też chińska, w dodatku nie daje się zmienić. Powodów chyba dość.


Według czytelnika działają na niej bezproblemowo najnowsze wersje komunikatora Telegram Web a także Discord, co pozwalało podejrzewać, że generalnie współczesne serwisy internetowe obsługiwane są lepiej niż we wszystkich innych opisanych przeze mnie przeglądarkach dla XP.

Przeglądarkę zainstalowałem na moim stacjonarnym 32-bitowym komputerze (2 procesory Intel Xeon 2,8 GHz, 2 GB RAM), sprawdziłem i rzeczywiście: nie tylko mogłem uruchomić w pełni funkcjonalną wersję Telegrama, ale nawet udało mi się uzyskać odtwarzanie wideo w serwisie player.pl (wprawdzie w bardzo niskiej rozdzielczości) pomimo ostrzeżenia o niekompatybilności przeglądarki. Tego dotychczas pod Windows XP nie udało mi się uzyskać.


Czyżby zatem najlepsza przeglądarka dla Windows XP? Niestety, do łyżki miodu muszę dodać beczkę dziegciu. Na moim sprzęcie przeglądarka okazała się przeraźliwie wolna. Strony które w innych przeglądarkach otwierają się kilka sekund, w tej potrzebują kilkunastu lub kilkudziesięciu. W dodatku bez przerwy pojawia się komunikat o tym że strona nie odpowiada, a wydłużyć tego timeoutu, jak to w Chromium, zwyczajnie się nie da (wprawdzie jest kilka pomysłów w Internecie, ale generalnie nie działają). No a jak ze stronami które „normalnie” otwierają mi się kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund (w końcu mam zabytkowy sprzęt)? Na przykład strony interia.pl nie udało mi się w ogóle odtworzyć. Czekałem kilkanaście minut (tak, minut!) klikając wielokrotnie „Zaczekaj” przy pojawianiu się wspomnianego wyżej komunikatu, ale w końcu zrezygnowałem.

Pomimo że na co dzień używam zabytkowego sprzętu, nie jestem masochistą i moja praca z komputerem musi być wygodna. To oczywiście pojęcie względne, na starym sprzęcie nie da się uzyskać uruchamiania programów czy otwierania stron internetowych w ułamku sekundy, ale tego akurat nie oczekuję. Wystarczy mi czas reakcji rzędu kilku, kilkunastu a w przypadku otwierania bardzo przeładowanych stron – kilkudziesięciu sekund. Ta przeglądarka jednak tego wymogu nie spełnia, w dodatku drastycznie spowalnia działanie całego systemu. Dla mnie jest kompletnie nieużywalna.

Powiecie: masz za słaby sprzęt! Za mało pamięci RAM, za mało wydajne, wiekowe procesory. To prawda, ale po pierwsze Windows XP traktuję jako system operacyjny dla słabych komputerów (na mocniejszych można uruchomić nowszy system), a po drugie – znam możliwości mojego sprzętu. Pod Windows XP używam przeglądarki MyPal oraz ostatnich wspieranych wersji Chrome i Firefoxa, wszystkie pracują „normalnie”. Używałem też ostatniej wspieranej wersji Chromium. Mało tego: jako drugi system jest zainstalowany MX Linux 21.3, a pod nim najnowsze wersje przeglądarek Firefox, Pale Moon i Chrome. Pracują dobrze, wprawdzie nie ma mowy o płynnym odtwarzaniu wideo w przeglądarce (Windows XP jest tutaj sprawniejszy), ale strony dają się przeglądać wygodnie. Wszystko to prowadzi mnie do wniosku, że z Kafan minibrowser coś jednak jest nie tak. Nie jestem programistą, nie chcę przesądzać. Może po prostu lepiej się nie da? No to trudno. Ja tej przeglądarki nie mogę polecić, chyba że ktoś ma Windows XP na stosunkowo mocnym sprzęcie i chce spróbować na własną odpowiedzialność.

28 komentarzy:

  1. Witam, od jakiegoś czasu na moim Asus'ie Eee PC 1005HA (Atom N270 1,6GHz, 1GB RAM'u i XP SP3) używam przeglądarki MyPal68 i większość stron działa tam sprawnie (przynajmniej z tych paru co testowałem), może to byłaby w Pana przypadku jakaś opcja?
    https://www.mypal-browser.org/download.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śledzę ten projekt od jakiegoś czasu, ale u mnie ta przeglądarka działa niestabilnie, również w najnowszej wersji. Może dlatego, że zainstalowałem dodatek µBlock, tylko że dla mnie przeglądarka bez adblockera może nie istnieć. Wydaje mi się, że tam jest jeszcze dużo do zrobienia.

      Usuń
    2. "Wydaje mi się, że tam jest jeszcze dużo do zrobienia."
      To racja, chociaż u mnie ze stabilnością nie ma problemów na wspomnianym wyżej Eee PC, może po prostu trzeba poczekać na nowszą wersję? (też zainstalowałem tam µBlock'a)
      Której jak na razie nie ma od sierpnia 2022 więc nie wiadomo czy będzie, czy autor to po prostu porzucił.
      https://msfn.org/board/topic/182993-360-extreme-explorer-arcticfoxie-versions/
      Sprawdzałem jeszcze 360 Chrome w wersji 13.5.1030 Regular, bazuje to na Chromium 86 i mam wrażenie że działa odrobinę szybciej od wspomnianego poprzednio MyPala.
      Przypomniałem sobie o tym, więc też wysyłam do kompletu, nie ma tam żadnych dziwnych rzeczy typu chińska strona startowa bez możliwości zmiany.
      U mnie to są bardziej eksperymenty z ciekawości, jako główny laptop mam HP z Celeronem N3060, 8GB RAM'u, SSD 240GB i Windowsem 10 w wersji 21H1, tamten Eee PC to idealny sprzęt do aplikacji wymagających XP.
      W kolekcji mam jeszcze drugiego Eee PC (1001PQ - Atom N450, 1GB RAM, SSD 120 i Win8.1), Compaq'a Evo N400c (P3 850MHz, 256MB RAM, 60GB HDD, Win2k SP4) i Toshibę Tecra 500CS z Windowsem 95 (P120, 32MB RAM, Karta CF 1GB jako dysk), cudowny sprzęt, 27 lat a nadal działa jak nowy, nawet bateria trzyma ale nie sprawdzałem ile.

      Usuń
    3. Sprawdziłem przeglądarkę 360 Chrome i rzeczywiście działa lepiej niż Kafan minibrowser. Jednakże w dalszym ciągu zużywa potworne ilości pamięci RAM. Na moim komputerze z 2GB RAMu po otworzeniu w przeglądarce czterech zakładek w serwisie interia.pl (przynajmniej dały się otworzyć!) miałem w pewnym momencie zaledwie 500kB (!) wolnej pamięci fizycznej. To oczywiście spowodowało intensywne „rzeźbienie” po pliku wymiany i „zamulenie” systemu. Dla porównania otwarcie tych samych stron w MyPal 29.3.0 pozostawiło ponad 1,3GB wolnej fizycznej pamięci. Tak więc 360 Chrome to może i dobra przeglądarka, ale na mocny sprzęt.

      Usuń
    4. Pisze anonimowy użytkownik co wysłał link do kafan minibrowser , u mnie na bardzo mocnym sprzęcie jak na Windows XP (AMD Athlon X4 640 , 4gb ram , gts 450 , hdd) przegladarka chwilę sie odpala ale działa całkiem szybko i ładuje strony momentalnie , ale warto wspomnieć że taki sprzęt radzi sobie mawet z filmami w full hd.
      Mypal 68 jest strasznie niestabilny , a na MyPal standardowym za to discord całkiem przymula. Na słabszych komputerach z jakimi miałem do czynienia z jednordzeniowymi procesorami używałem starego chrome 49 a strony , które nie działały to na mypal.

      Usuń
    5. Fiu, fiu... Ale na tym Athlonie to pewnie Windows 10 też pójdzie, a na nim najnowszy Firefox czy Chrome. Jeśli nie, to pod Linuxem na pewno. Ja mam laptopa z Pentium Dual Core (nie Core 2 duo!) 4GB RAM z MX Linuxem (na Win10 64-bit okazał się za słaby) i nowe przeglądarki hulają aż miło. Swoją drogą ciekawe jak by na tym pracował Kafan pod XP (kiedyś był XP Home), ale wracać już nie będę. Co do Mypal 68 całkowicie się zgadzam, a stary Chrome... cóż: bardzo wielu stron już nie otwiera (TLS nie pasuje).

      Usuń
  2. Witam, ma pan link do tej przeglądarki? Chciałem ją pobrać i przetestować ale link będący w poście już nie działa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przypuszczałem że to zniknie tak szybko. Pobrany przeze mnie plik wrzuciłem tutaj: http://chomikuj.pl/mirekc/Freeware/Windows+XP/MiniBrowser_1.0.0.121_Modified,8726811138.zip(archive)

      Usuń
    2. Dzisiaj przetestowałem tą przeglądarkę i stwierdzam że jak na Atoma N270 z ledwo 1GB pamięci RAM nawet nieźle to działa
      Mam wrażenie że ta przeglądarka jest szybsza od MyPala68.

      Usuń
    3. A próbowałeś otwierać kilka kart (zakładek) i uruchamiać przeglądarkę „w towarzystwie” innych programów, np. programu pocztowego? Bo moje doświadczenia są takie że w tych warunkach następuje bardzo szybkie wyczerpanie zasobów fizycznej pamięci RAM i intensywne „rzeźbienie” po pliku wymiany, co drastycznie ogranicza wydajność całego systemu. MyPal68 jest początkowo rzeczywiście trochę wolniejszy (pierwsza zakładka), ale potem pozwala na więcej. Tylko że u mnie działa niestabilnie. Natomiast moją główną przeglądarką pod XP jest nadal MyPal 29.3, która mi pozwala otworzyć „bezkarnie” nawet kilkanaście zakładek na raz (ale starzeje się w szybkim tempie i wielu stron już dzisiaj nie obsługuje). Sprzęt to 2x Intel XEON 32-bit 2,8GHz (architektura Prestonia), 2GB RAM, klasyczny (wolny) HDD ATA.

      Usuń
    4. Właśnie odpaliłem tam 3 strony (strony główne wp, onetu i interii) i... wtedy rzeczywiście nie jest już ciekawie, pomijając fakt że ładują się dość długo to mam po takim czymś 1,13GB użycia RAM'u (a mam tam tylko 1GB).
      Sprawdziłem to samo w MyPal68, tam zdecydowanie szybciej to się załadowało, przeglądarka zabiera tylko 993MB RAMu i wydaje mi się że trochę lepiej to działa z taką ilością kart.

      Usuń
    5. No właśnie. Tymczasem możliwość otwierania wielu zakładek ma dla mnie kluczowe znaczenie jeśli chodzi o wygodę korzystania z przeglądarki, zwłaszcza na wolnym sprzęcie. Otwieram sobie kilka stron w tle i czytam jedną, podczas gdy pozostałe się ładują. Dlatego zwracam na to taką uwagę.

      Usuń
  3. bardzo konkretnym dla mnie sprawdzianem, jak przeglądarka ma sie "w sprawie xp" jest jej dobra/prawidłowa funkcjonalność na stronie...https://web.whatsapp.com/.
    Ani mypal (także najnowsza wersja: mypal68 - wyjątkowo niestabilna, częsty bsod), ani palemoon (New Moon), ani parę innych sprawdzonych przeze mnie, nie jest w stanie działać na tej www. Oprócz tych: 360EE_13.0.2310.0_Modified (ciężka sprawa...)
    oraz jeszcze cięższa kolubryna - Kafan MiniBrowser.
    (!) Coś jest na rzeczy, że chińszczyzny "jakby" nadążają.
    Zawsze, gdy na (ciągle jeszcze jakoś tam , zaskakująco, niezłej) przeglądarce firefox 52.9 esr coś nie działa, nastepnym podejściem jest u mnie mypal 29.3 - ale dzisiaj wydaje się, że zaczynają byc podobne w niefunkcjonalnościach.
    Kołem ratunkowym jest wowczas palemoon (New Moon).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeglądanie stron internetowych pod Windows XP działało całkiem dobrze (według moich doświadczeń, nie na wszystkie rodzaje stron wchodzę) tak gdzieś do początku tego roku. Od tego czasu jest coraz gorzej. Widać pojawiły się jakieś nowe/zaktualizowane platformy webmasterskie, z którymi starsze przeglądarki nie są już kompatybilne. A na whatsappie niczego nie sprawdzę, bo go nie mam (i nie będę miał) na telefonie. Pozostawiam to innym. ;)

      Usuń
  4. Przeglądanie internetu na Windowsie XP jest samo w sobie dosyć ryzykowne. Używanie do tego chińskiego softu niewiadomego pochodzenia to już całkiem. Nie wiadomo co jest tam zaszyte. Taka moja opinia - nie polecam ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak coś jest chińskie, to niekoniecznie musi zaraz oznaczać, że coś tam zostało zaszyte (choć oczywiście może być). Po prostu w Chinach jeszcze do niedawna (dla mnie kilka lat wstecz to jest niedawno ;) ) Windows XP był dosyć szeroko używany produkcyjnie ze względu na amerykańskie restrykcje i dlatego powstają takie rozwiązania. Być może nawet nadal jest, ale tego nie wiem. Natomiast używania tego chińskiego softu ja też nie polecam, tyle że bardziej z powodów opisanych w artykule.

      Usuń
    2. W Armenii Windows XP do dzisiaj ma udział 76.17% na rynku według strony statcounter.

      Usuń
  5. Do przeglądania Internetu na retro-sprzętach polecam bardzo projekt browservice: https://github.com/ttalvitie/browservice Przeglądarkę (Chromium) odpala się w trybie headless na innej, "dzisiejszej" maszynie a dla starego sprzętu jest wystawiany interfers www gdzie strony wyświetlają się jako obrazek ale są w pełni klikalne. Można zejść tak nisko jak Internet Explorer 4.0 na Win 3.11 i wszystko działa jak burza :) i wygląda 1:1.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed chwilą wykonałem pierwszą próbę i wygląda to bardzo ciekawie, chociaż ma swoje ograniczenia. Chciałbyś może opisać? Chętnie opublikuję (oczywiście pod nickiem autora) lub podlinkuję. Ja zapewne w to nie wejdę między innymi z braku odpowiedniego serwera (autor użył Rasberry Pi co wydaje się świetnym rozwiązaniem), ale kilku dalszych testów nie wykluczam.

      Usuń
    2. Generalnie wydaje mi się, że to ma sens kiedy już mamy jakąś „dzisiejszą” maszynę, która służy jako serwer „czegoś” (NAS, multimedia, proxy, Internet itp.), albo jeśli mamy wiele archaicznych sprzętów, na których chcielibyśmy umożliwić przeglądanie Internetu. W przeciwnym razie lepiej po prostu przeglądać strony na tej „dzisiejszej” maszynie. ;)

      Usuń
  6. Zakupiłem ostatnio za grosze (35zł z dostawą) sprawnego Thinkpada R60 (Core Duo T2300 1,6GHz, 2GB RAM, Intel GMA950, Dysk 500GB, wgrane XP/Vista/7 oczywiście każdy na osobnej partycji).
    Przetestowałem tam tą przeglądarkę pod XP i wywaliła mi się podczas próby odpalenia czegoś na YT, ale poza tym to nie działa najgorzej.
    Inaczej wygląda sytuacja w Windowsie Vista, tam nic takiego się nie dzieje (nie testowałem jej w Windowsie 7, tam mam MS Edge i najnowszego Palemoona).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A którą przeglądarkę testowałeś? Bo to chyba Ty wrzuciłeś w którymś z pierwszych komentarzy link do 360 Chrome. Ta wersja powinna być trochę szybsza i stabilniejsza od Kafana.

      Usuń
    2. Nie dopisałem tego, problem z wywalaniem się podczas odpalenia YT dotyczył Kafan MiniBrowser.
      W 360Chrome nic takiego się nie dzieje i mam wrażenie że faktycznie działa stabilniej.

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  7. Autor przeglądarki MyPal68 zaktualizował ją parę dni temu, testowałem jedynie działanie Discorda na wspomnianym wyżej R60 i mogę potwierdzić że coś się poprawiło (nie sypie się aż tak jak na wcześniejszej wersji).
    Nie wiem jak by było z Telegramem ale może warto spróbować?
    github.com/Feodor2/Mypal68/releases
    Dopiszę że może warto wyłączyć w MyPalu przyśpieszenie sprzętowe? Ja jak używałem Eee PC to widziałem poprawę w wydajności tej przeglądarki.
    Options > General > Performance i odznaczcie Use recommended performance settings.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawdziłem na maszynie wirtualnej. Po wprowadzeniu adresu https://web.telegram.org/k/ jest natychmiast komunikat „Wystąpił problem z aplikacją mypal.exe i zostanie ona zamknięta”. Nie mam czasu na niestabilne oprogramowanie i nie chce mi się rozważać, czy coś jest trochę bardziej stabilne, czy trochę mniej. Albo jest stabilne albo nie, jak nie to do kosza.

      Usuń
    2. Czyli mimo wszystko do tego lepsze jest Kafan MiniBrowser, bo jak Pan napisał w tym wpisie na blogu, tam Telegram działa.

      Usuń
    3. Lepsze jest 360Chrome, bo to to samo Chromium tylko lepiej przeniesione. Tyle że ma za duże wymagania sprzętowe, jak na komputer pod XP (na Intel Core 2 Duo z 2 GB RAM to można postawić Linuksa i mieć najnowszego Firefoksa, Chrome i co się tylko chce, albo Windows 7 i niewiele starsze przeglądarki).

      Usuń