wtorek, 13 czerwca 2017

Stare i nowe, czyli synchronizacja Pocket PC z Windows 10


Kiedyś dawno temu, przedstawiając swój sprzęt, pisałem o Pocket PC („Komputer na dłoni”). Urządzenia te nadal są u mnie w użyciu, ale w międzyczasie zrodził się problem: jak je synchronizować z komputerem stacjonarnym lub laptopem pracującym pod kontrolą Windows 10?

Temat może się wydawać dość egzotyczny: kto dzisiaj, w dobie tabletów i smartfonów, używa jeszcze Pocket PC (poza dinozaurami oczywiście)? Co jednak mają powiedzieć właściciele nawigacji samochodowych z systemem Windows CE, które do aktualizacji mapy wymagają połączenia z komputerem? Pomimo konkurencji ze strony smartfonów i małych tabletów takie urządzenia wciąż jeszcze są używane (wygodnie jest mieć oddzielne urządzenie do nawigacji), a problem ich również dotyczy (stary Windows Mobile to nieco zmieniona wersja Windows CE).

W czasach Windows 98, 2000 czy XP sprawa była prosta: do komunikacji z PC służył Microsoft ActiveSync, a każdy właściciel Pocket PC otrzymywał ze swoim urządzeniem specjalną wersję programu Microsoft Outlook 2002, aby nawet nie mając pełnej licencji na Office miał z czym synchronizować swoje kontakty, terminy i maile. Z punktu widzenia użytkownika to sprawa bardzo istotna: chodzi nie tylko o to, żeby mieć stale w kieszeni swoje notatki i kontakty, ale również o to, że wprowadzanie informacji bezpośrednio na urządzeniu jest niewygodne, w przypadku większej ilości danych znacznie łatwiej posłużyć się komputerem z „normalną” klawiaturą.

W systemie Windows Vista ActiveSync został zastąpiony przez Centrum obsługi urządzeń z systemem Windows Mobile. Odpowiednie pliki instalacyjne można pobrać bezpośrednio ze strony Microsoftu, w wersji 32-bitowej lub 64-bitowej, zależnie od posiadanego systemu. Oprogramowanie to działa również pod Windows 7, ale jeśli chodzi o synchronizację danych z Outlookiem, to mam mieszane doświadczenia. O ile w 32-bitowej wersji systemu udało mi się zainstalować Outlook 2002 i zsynchronizować dane (nie jestem pewny czy program działa całkowicie poprawnie, długo nie testowałem), to w wersji 64-bitowej synchronizacja nie jest możliwa: Centrum obsługi nie może zalogować się do Outlooka. Być może synchronizacja zadziała z którąś z komercyjnych wersji Microsoft Office (z najnowszą na pewno nie), ale nie mam czasu ani oprogramowania, aby to sprawdzić. Jeśli ktoś ma doświadczenia w tym zakresie, proszę o informację w komentarzu. Chętnie uzupełnię wpis lub zamieszczę linki do odpowiednich materiałów.
 
W przypadku Windowa 8 i 10 trick polega na tym, że Centrum obsługi musi być uruchamiane w trybie zgodności z Windows 7 (a nie Vista!), a więc po instalacji (uwaga: jeśli instalator będzie chciał zainstalować funkcje .NET Framework 3.5, należy się zgodzić) musimy to ustawić. Klikamy ikonkę menu startowego (Windows 10) lub odnajdujemy aplikację korzystając z funkcji „wyszukaj”, następnie klikamy prawym klawiszem myszy ikonę „Centrum obsługi urządzeń z systemem Windows Mobile”, z menu kontekstowego wybieramy „Więcej” i „Otwórz lokalizację pliku”. Następnie, znowu prawym klawiszem, klikamy ikonę odpowiedniego pliku, wybieramy „Właściwości” i na zakładce „Zgodność” zaznaczamy odpowiednie ustawienia.

Teraz po połączeniu Pocket PC z komputerem urządzenie powinno być wykryte, następnie instalują się sterowniki i uruchamia się automatycznie „Centrum obsługi”. Możemy skonfigurować synchronizację plików, zakładek do ulubionych witryn sieci Web (tylko po co, skoro dostępny na urządzeniu przenośnym Pocket Internet Explorer dzisiaj już prawie do niczego się nie nadaje), instalować, aktualizować i odinstalowywać programy na naszym kieszonkowym komputerku (to nam rozwiązuje problem z nawigacją), mamy swobodny dostęp do systemu plików urządzenia. Jest też, za pośrednictwem komputera stacjonarnego, połączenie z internetem (raczej do aktualizacji informacji drogowych w nawigacji niż przeglądania stron WWW).

No dobrze: a czego nie ma? Niestety nie ma synchronizacji danych z Outlookiem. Najnowszej wersji Centrum obsługi nie wykrywa, tak jakby program nie został zainstalowany. Można próbować ustawić Outlook jako domyślny program pocztowy, zgodnie z wyświetlonym komunikatem, ale najprawdopodobniej to nic nie da. Nie pomoże też zainstalowanie wersji Outlook 2002 dystrybuowanej z Pocket PC. Jeśli nawet program da się zainstalować, Centrum się z nim nie komunikuje.

Warto natomiast synchronizować dane z Thunderbirdem, a za jego pośrednictwem – na przykład z usługami chmurowymi Google. Jest to możliwe i synchronizacja taka działa w przypadku każdej wersji Windows, ale o tym następnym razem.

4 komentarze:

  1. Moje ostatnie testy wskazują, że Centrum obsługi urządzeń z systemem Windows Mobile przestaje działać po zainstalowaniu aktualizacji Windows 10 „Creators Update” (kompilacja 1703). Użytkownikom Pocket PC polecam więc zablokowanie tej poprawki, a jeśli już się zainstalowała - powrót do poprzedniej kompilacji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie całkiem niedawno odkurzyłem swojego Pocketa. Łezka się w oku kręci, ale świat ruszył do przodu. Też miałem niezły problem, żeby zsynchronizować z komputerem. Jestem ciekaw synchronizacji z Thunderbirdem, czekam na wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. I tak za jakiś czas bedzie mus posiadania creator update, a zgodnosc nie pomoże?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodność i tak trzeba ustawić na Windows 7, jak było w artykule, tyle że po creators update to już nie pomaga.
      Co się zaś tyczy tego musu, to chyba niekoniecznie. Zetknąłem się z informacją (niesprawdzoną), że poprawka creators update okazała się niezgodna z procesorami Intel Atom i Microsoft obiecał publikować poprawki bezpieczeństwa do poprzedniej kompilacji. Ktoś wie coś więcej na ten temat?

      Usuń